dnd, d&d dungeons and dragons
 
TurboJet - silniki turbinowe
 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl

dnd, d&d MENU dungeons and dragons
 
Strona Główna ˇ Artykuły ˇ Linki ˇ Kontakt
 
isa, dnd.rpg.info.pl

dnd, d&d
Nawigacja
dungeons and dragons
 
Strona Główna
Artykuły
Forum
Linki
Kontakt
Download
Galeria
Szukaj
 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl

dnd, d&d
Online
dungeons and dragons
 
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanch Uzytkowników: 31
Najnowszy Użytkownik: yako
 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl

dnd, d&d
2. Modyfikacja układu zasilania paliwem silnika turbinowego
dungeons and dragons
 

W tym artykule chciałbym przedstawić jak powstawała instalacja paliwowa do mojego silnika turbinowego.

Na modernizację układu zasilania moje silnika zdecydowałem się z trzech powodów:

1. Duża trudność w utrzymaniu stałego ciśnienia i temperatury gazu. Nawet po zakupie butli 11kg, nie jest to zapewnione.
2. Gaz jest ciężko mierzalny. Nie dysponuję licznikiem gazu i nie mam możliwości dokonania dokładnego pomiaru zużycia gazu.
3. Paliwo ciekłe jest tańsze.

Instalację paliwową oparłem na następujących elementach:

- pompa paliwa od Mercedesa 124/190, o ciśnieniu roboczym 6 bar;
- dysza paliwowa Danfoss S60/3 od pieca olejowego, o kącie rozpylania 60 stopni i wydajności 3 galonów/h;
- czujnik ciśnienia paliwa Trafag 6 bar/ 4..20mA;
- zawór kulowy jako zawór bezpieczeństwa;
- zawór grzybkowy do regulacji ciśnienia paliwa;
- zbiornik paliwa w postaci plastikowego kanistra 5l;
- dwa trójniki, kilka "choinek" i węże paliwowe.

Musiałem również zakupić redukcję z gwintu G9/16-24 jaki jest na dyszy na gwint G1/4".

       

Dysza paliwowa z redukcją

       

Dysza paliwowa z redukcją oraz dysza gazowa zamontowana w komorze spalania

       

Pierwsza próba zapłonu paliwa lotniczego Jet-A1

Po zamontowaniu dyszy paliwowej postanowiłem wykonać test, bez łączenia komory spalania z turbospężarką. Efekty widać na filmie :)
Na początku paliwo nie chciało się wogóle zapalić. Dopiero gdy rura żarowa się podgrzała, paliwo zaczęło odparowywać, nastąpił zapłon.
Po kilku minutach spalania paliwa wszystko się nagrzało i przewód doprowadzający paliwo do dyszy zrobił się nieszczelny. Wtedy postanowiłem, że instalacja powinna być wykonana z rurek i złączek miedzianych, przynajmniej w tych miejscach gdzie jest wysoka temperatura.

Gdy już wykonałem instalację paliwową z miedzi i uruchomiłem silnik, okazało się, że wąż doprowadzający gaz do dyszy gazowej również nie wytrzymał wysokiej temperatury i "spłynął" :). Dlatego również doprowadzenie gazu wykonałem z miedzi.

       

Pompa paliwa oraz czujnik ciśnienia paliwa

       

Zawór kulowy bezpieczeństwa oraz podgrzewacz paliwa :)

       

Schemat instalacji paliwowej oraz widok na zamontowane dysze

       

Stanowisko gotowe do pracy :)

W związku z tym, iż paliwo musi mieć na czym odparowywać, postanowiłem uruchamiać silnik najpierw na gazie w celu rozgrzania komory spalania oraz oleju. Gdy wszystko osiągnie już optymalną temperaturę, powoli zaczynam zwiększać ciśnienie paliwa, a zamykam zawór gazowy. Jest to dość subtelna czynność, dlatego muszę jeszcze dojść do wprawy,aby za szybko nie podawać paliwa i utrzymywać stałe obroty wytwornicy spalin.

O ewentualnych dalszych modyfikacjach napiszę w kolejnych artykułach.

  statystyka

 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl

dnd, d&d
Logowanie
dungeons and dragons
 
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
 
isa, dnd.rpg.info.plwotc, ogl


Załóż : Własne Darmowe Forum | Własną Stronę Internetową | Zgłoś nadużycie